Lied-genren – eller kunstsangen, som man også kan kalde den – er en af de mest intense vokalgenrer, der findes. Det er sange af kortere eller længere varighed, nogle gange en samling af flere sange (en sangcyklus) for en sanger og en pianist til tekster af nogle af de største digtere. Mange af sangene blev opført ved private saloner, hvor publikum var helt tæt på, så sangeren kunne udtrykke de stærke historier, som sangene rummer.

En Lied-koncert kan enten består af en sangcyklus – altså en række sange, der fra komponistens hånd er tænkt som en sammenhæng – eller et program sammensat af forskellige sange. Nedenfor er der en liste over nogle af de værker, jeg har sunget, og som man kunne tage udgangspunkt i. Kontakt mig, og få en snak om, hvad der passer til dit arrangement.

Sangene akkompagneres af en pianist, og jeg har samarbejdet med flere forskellige, fx Erik Kaltoft, Jacob Bahr, Gunhild Donslund og Lone Karlsson.



Schumann: Dichterliebe, Op. 48

Dichterliebe er en sangcyklus til tekster af den romantiske digter Heinrich Heine, som Robert Schumann har plukket fra digterens Das Buch der Lieder og arrangeret ud fra sin egen dramatiske idé. Blandt de seksten sange, som udgør værket, finder vi nogle af digterens mest ikoniske og smukkeste. Tag f.eks. åbningssangen, “Im wunderschönen Monat Mai”, hvor kærligheden folder sig ud sammen med forårets blomster. I det følgende er vi med når digter-jeg’et bliver forladt, når fortvivlelsen, desperationen og vanvidet nager, og når kærligheden til slut bliver begravet på havets bund.


Schumann: Fire H.C. Andersen-sange

Robert Schumann har sat musik til fire af H. C. Andersens digte: “Martsviolerne”, “Tyveknægten”, “Soldaten” og “Spillemanden” (Opus 40, no. 1-4). Det er blevet til fire kraftfulde og bevægende sange. Komponisten benyttede ganske vist tyske oversættelser, men oversættelserne ligger så tæt op af H. C. Andersens egen sproglige rytme, at jeg har valgt at synge sangene på digterens eget sprog. Det bliver de ikke mindre bevægende af.


Franz Schubert: Winterreise, Op. 89

Schuberts Winterreise rager op som et fyrtårn, ikke blot inden for komponistens egen produktion, men inden for selve Lied-genren. Med sin dramatiske skildring af menneskesindets labyrintiske kringelkroge udgør Lied-cyklussen et af romantikkens absolutte hovedværker.

De 24 sange med tekst af Wilhelm Müller, der også har skrevet teksterne til Schuberts første store Lied-cyklus, Die schöne Müllerin, udgør ikke som sådan en sammenhængende fortælling. Men der er alligevel en klar udvikling i de fragmentariske billeder fra fortællerens, den trætte vandreres, forpinte sind. Tilhørerne er vidner til en indre rejse med den ulykkelige kærlighed som drivkraft og med den kolde vinternatur som en kulisse, der spejler fortællerens til tider opgivende, til tider rastløse, til tider vanvittige indre liv.

Schuberts mesterværk udkom af to omgange, den sidste blot en måned før komponistens død i 1828.


Franz Schubert: Schwanengesang

Schwanengesang var fra Schuberts hånd ikke tænkt som en sammenhængende sangcyklus. Og modsat hans øvrige sangcykler, Winterreise og Die schöne Müllerin, indeholder Schwanengesang tekster af tre forskellige digtere, Ludwig Rellstab, Heinrich Heine og Johann Gabriel Seidl (1804–1875). De 14 meget forskellige sange er alle skrevet i Schuberts sidste leveår og udgivet som en samlet cyklus i 1829, få måneder efter komponistens død. Den sidste sang i samlingen, Die Taubenpost, menes at være den sidste af de mere end 600 Lieder, Schubert komponerede i sin korte levetid.


Gerald Finzi: Let Us Garlands Bring

William Shakespeare (1564-1616) er måske den største dramatiker, der har levet. Og det er ikke så mærkeligt, at hans værker ligger til grund for et betragteligt antal operaer, en lang række sange og mængder af instrumentalværker, som enten er skrevet til hans stykker eller med værkerne som inspirationskilde.

Gerald Finzis (1901-1956) smukke sangcyklus for baryton og klaver, Let Us Garlands Bring, består af 5 sange med tekster fra 4 af Shakespeares skuespil. Værket har en umiskendelig britisk tone og blev første gang opført i 1942 i anledning en anden stor brite, komponisten Ralph Vaughan Williams’ (1872-1958), 70 års fødselsdag.


Ralph Vaughan Williams: Songs of Travel

Teksten til Ralph Vaughan Williams sangcyklus Songs of Travel er hentet fra Robert Louis Stevensons digtsamling af samme navn, og skrevet imellem 1901 og 1904. Værket består af ni sange, hvor vi følger den vejfarende igennem en fysisk og sjælelig rejse. Som sådan kan det sammenlignes med værker som f.eks. Schuberts Winterreise, men Vaughan Williams er mere nedtonet – mere britisk – i sit udtryk end sin romantiske kollega.


Alt det andet …

Det ovenstående er et udvalg af, hvad jeg har sunget og kan fungere som base i sammensætningen af et koncertprogram. Jeg har desuden sunget en lang række enkeltstående sange af en lang række komponister fra lande som Tyskland, Frankrig, Storbritannien og selvfølgelig Danmark. De kan ikke listes op, ligesom mere med tiden vil blive føjet til.



Se også

| Koncerter med sang og harpe | Koncertforedrag | Fortællekoncerter |